Schrijftips

Zelf doelgerichte, wervende & prikkelende teksten schrijven? Een eitje met deze tips!

‘Houd je aan het onderwerp’. Het klinkt zo simpel, maar vaak blijkt het nog een hele kunst!

Aan de hand van deze tips, wordt het schrijven van een doelgerichte, wervende en prikkelende tekst al een stuk makkelijker!

Schrijftip # 3

1 | BEPAAL HET ONDERWERP

Bepaal eerst het onderwerp van je tekst en verdiep je daar van tevoren in. Wat wil je vertellen? Hoe meer je erover weet, des te makkelijker je erover schrijft. Schrijf je een tekst voor een website? Beperk het onderwerp tot één per pagina. Dat houdt het lekker overzichtelijk en je lezer krijgt precies de juiste informatie voorgeschoteld.

2 | SCHRAPPEN!

Na het schrijven van je tekst, schrap je alle irrelevante woorden, zinnen of zelfs alinea’s om je boodschap krachtig en helder over te brengen aan je lezer. Verder: wees specifiek, schrijf feitelijk en beknopt (dus vermijd vage woorden/zinsconstructies en gebruik geen voorzetselketens zoals ‘op het gebied van’, ‘met betrekking tot’ et cetera). Een simpel voorbeeld van zo’n ‘vage’ zin:

“Naar aanleiding van ons telefonisch onderhoud, heb ik nog enige vragen met betrekking tot de afspraken ten aanzien van de voorlopige arbeidsovereenkomst.”

Brrr….! Vervang deze constructies met woorden als door, over, met. Of, nog beter: vermijd dit soort zinnen en val meteen met de spreekwoordelijke deur in huis!

3 | SPREEK TOT DE VERBEELDING

Het is altijd goed om de lezer te prikkelen door een voorbeeld uit de praktijk te gebruiken, waarin de lezer zicht kan herkennen. Vooral als het een onderwerp betreft dat lastig tot de verbeelding spreekt bij je doelgroep. Je kunt dit doen door een gewenste situatie, of een probleem te schetsen waarbij jouw product of dienst dé oplossing is. Een doeltreffende en makkelijke methode? Begin met vragen! Bijvoorbeeld: “Zorgeloos genieten na uw pensioen?”, “Besparen op uw woonlasten?” (gewenste situaties) of “Wilt u snel van uw te dure lening af?”, “Klachten door stress op uw werk?” (problemen). Het zorgt ervoor dat je mensen nieuwsgierig maakt, waardoor ze verder lezen.

4 | VERDIEP JE IN JE LEZER

Verplaats je in de lezer en lees je tekst grondig door. Zijn alle relevante zaken verwerkt? Zijn de antwoorden op (meest voorkomende) mogelijke vragen beantwoord? Tip: gebruik de ‘vijf w’s en h’-methode: wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe.

Zo! Een paar punten waarmee je weer een stapje in de goede richting bent bij het schrijven van makkelijk leesbare, wervende en effectieve teksten.

Meer schrijftips nodig? www.mirandaadam.nl!